Aarni - Tohcoth
Label: Epidemie Records - EPR063
Format: CD, Album
Country: Czech Republic
Released: 19 Feb 2008
Style: Abstract, Doom Metal, Avantgarde
Tracklist
1 Coniuratio Sadoquae 3:17
2 The Hieroglyph 6:34
3 Riding Down The Miskatonic On A Dead Thing 5:47
4 Arouse Coiled Splendour 4:54
5 Λογος
Vocals, Guest [Guest Starring] - Genius Albert Frankenstein
6:51
6 All Along The Watchtowers 8:44
7 Chapel Perilous 5:01
8 The Sound Of One I Opening 9:01
9 The Battle Hymn Of The Eristocracy 3:35
10 Barbelith 7:50
11 Iku-Turso 11:16
.
Drums [Most Drums], Guest [Guest Starring] - Rhesus Christ
Performer [Aarni Likes To Be: Feeling & Sense Of Fashion] - Doomintroll
Performer [Aarni Likes To Be: Intuition], Kantele [Xothian Kantele] - Master Warjomaa
Performer [Aarni Likes To Be: Sensation & Keys To Secrets] - Comte de Saint-Germain
Performer [Aarni Likes To Be: Thinking & Faux Pas] - Mrs. Palm
Recorded and mixed at Doominvalley Studios
All responsibility is hereby transferred to the listener
Tohcoth [to:koþ]= "This name comprehendeth the number of all the fayries, who are diuels next to the state and condition of man" - Dr John Dee.
Total Length: 73:01
Na hudební scéně už jsem se sice setkal s lecjakými podivnými úkazy, ale Finové AARNI patří ke zdaleka největším bizarnostem. Ještě dřív, než se začnete prokousávat hudební náloží, vás nemůže netrknout do oka obal, u kterého váháte, jestli je opravdu tak děsivě ošklivý nebo jestli je v tom něco víc. Skoro dětinská koláž skládající se z načmárané chobotnice, fotek lidí, davu a létajícího baráku a podobně dětinského loga. Na zadní straně pak komiksově vykreslení samotní členové kapely - nikoli jediný důkaz, že AARNI mají zvláštní smysl pro humor. Je ovšem otázkou, zda je pochopitelný i lidem, kteří pravidelně nekonzumují LSD nebo lysohlávky. A totéž se dá říci i o obsahu hudebním a textovém.
Pokud jde o texty a celkový koncept kapely (a ostatně i o grafický doprovod), je tvorba těchto Finů přeplněná symboly a narážkami na "velká témata": židovské mystické učení Kabala, slavný alchymista John Dee, mystik Aleister Crowley, filozof, který "zabil Boha", Friedrich Nietzsche nebo třeba věrozvěsti psychedelického věku Timothy Leary a Terence McKenna. K tomu přihlášení se k odkazu pozoruhodné, leč očekávatelné směsice umělců - za malíře Dalí a Giger, za filmaře Lynch a Monty Pythonův létající cirkus, za spisovatele Lovecraft, P. K. Dick, Pratchett, ale i Hermann Hesse a François Rabelais. Už z tohoto postmoderního guláše hermetiky, semiotiky, mystiky, mytologie, filozofie, psychedelie, surrealismu a intelektuálního humoru si lze udělat obrázek, že minimálně takovým gulášem je i samotná hudba AARNI.
Je to ovšem celé ještě trochu jinak. Na jejich desce se nestřídají v kvapíkovém tempu různé více či méně související (či spíše vůbec nesouvisející) žánry, jak už jsme přivykli v "běžném" alternativním nebo avantgardním metalu. Tohle je jakási "alternativa na druhou". Zdánlivě se toho zase až tak moc neděje, celé to zní podivně křehce, nic se tam zběsile netočí kolem dokola, přitom to není ani minimalismus. Ten by byl aspoň pochopitelný, ale toto je naopak tak těžko uchopitelné, že opravdu pořádně nevíte, co si o tom všem myslet a zda se vám na tom něco líbí. Kdyby byli AARNI pes, asi by se o něm říkalo "tak ošklivý, až je vlastně hezký". Má to divný styl (trochu folk, trochu doom, trochu progresivní rock či hard rock 70. let), divný zvuk (nemoderní a lehce řídký), ještě divnější melodie a aranže, a vlastně celkově divné hudební myšlení.
Zdroj: Martin Čermák, 03.09.09, Abyss